EEG - elektroencefalografi

 
Igår var jag på sjukhuset och gjorde en EEG - elektroencefalografi.
Det gick till som så att jag fick gå in i ett rum med en läkare på Klinisk fysiologi. Och där fick jag berätta om mina problem, som i mitt fall är sjuklig trötthet och värk i hela kroppen.
Sen fick man en sketasnygg hätta på huvudet (glömde ju ta bild!!!!) som innehöll en mängd elektroder.
Dessutom baltade hon i nån slags sörja i hålen till elektroderna, någon slags sandblandning.
     
Vi kan ju konstatera att det inte var speciellt trevligt att ha detta i huvudet.
 
Sen fick man ialla fall ligga på en säng, med skön kudde och go filt (detta var klockan 8 på morgonen, så ni kan ju gissa om jag var nära att somna om).
Lampan släcktes i taket och det blev verkligen sömnmood i rummet.
Så skulle jag blunda (var jätterädd att somna!) och titta när hon sa till mig att göra det. Så mättes aktiviteten i hjärnan, hur nervcellerna skickar elektrisk aktivitet till varandra.
 
Sen var det dags för en extremt stark lampa! Alltså det var ju ingen vanlig lampa precis.
Den tändes precis framför ögonen, och hon sa åt mig när jag skulle titta och just som jag öppnade ögonen tändes lampan och bländade mig i samma ögonblick. Det gör att i någon microsekund så är ögat öppet samtidigt som lampan bländar och det är en del av mätningen.
Så höll vi på så med lampan en stund innan det blev mörkt igen.
 
Själva undersökningen tog ca 30 minuter och hela besöket tog ca 1 timme.
Efteråt fick jag en handduk och blev visad till en dusch där jag kunde tvätta håret, vilken tur!
Viktigt att dokumentera! ;)
 
Sen var det bara att hoppa på bussen till stan och till stationen för att ta bussen till Borås till min syster.
Jag skulle följa med henne till hennes sjukhusbesök också.
Det gick bra, men blev en riktig snabbvisit. Det vi hann med var läkarbesöket och en snabb lunch på en bänk :)
 
I Borås har dom kommit lite längre med LCHF, på en restaurang som vi brukar besöka när jag är där, har dom flera LCHF alternativ, även fika.
Vi tog en laxrätt som var kall och såå god!
 
 
Mums! :)
 
Sen var det dags att åka hemåt igen.
Det blev en lång dag, men alla dagar ser ju inte ut såhär.
Jag fick min EEG tid dagen innan, det var en återbudstid.
 
Såhär trött var jag när jag var åter i Jönköping.
 
Tur min pappa ringde när jag var nästan framme vid stationen, jag sov så djupt, jag tror att jag både snarkade och dräglade... Haha!
 
 
Idag, dagen efter denna fullspäckade dag, lämnade jag inte sängen fören 12.30. Ja, okej, för att hämta ett glas vatten för att ta mina piller och för toabesök. Men somnat om så djupt efter det.
Jag tror jag behövde det.
 
Kram!
 

Kommentera här: