Myxödem

Nu ska ni få se bilder på mitt myxödem, och jag tänkte skriva lite om det.
 
Jag kommer visa bilder på min överarm, och ödemet är ett symtom man endast får när man inte är optimalt medicinerad mot sin Hypotyreos.
Det innebär att jag inte kan nypa tag i skinnet på mina överarmar, utan får med mig flera centimeter och allt känns stumt och spänt.
Detta myxödem kan man även få i ansiktet, i händerna, vid anklarna, benen osv.
 
Här ser ni, förhoppningsvis, vad jag menar. Jag får inte tag i skinnet, huden är så spänd.
Ni ser kanske även på mina fingrar att dom är svullna.
 
Så, vad är då detta?
 
Myxödem är ett av många symtom på hypotyreos och är tillsammans med bortfall av yttre delen på
ögonbrynen symtom som ENBART förekommer vid hypotyreos.

Myxödem kan beskrivas som extra mycket av det kroppsegna proteinet och bindemedlet mucin
som tillsammans med mucopolysackarider, långa kedjor av sockerarter som binder
mycket vätska, bildar ett slags slem/gele som inte går att dränera. Myxödem ger
ett svullet utseende och gör det omöjligt att lyfta enbart skinnet från
exempelvis överarmen. Istället för enbart skinnet blir det två, tre centimeter
minst som greppas. Särskilt synligt brukar myxödem vara på överarmar och anklar,
runt ögonen och vid käklinjen. 

Det verkar som att behandling med syntetiskt T4, så som Levaxin, inte alltid har effekt på myxödem
och det är vanligt att symtomet misstas för övervikt/fettansamlingar. Försök med
vätskedrivande medel och/eller olika dieter för att bli av med
"svullnaderna", men som inte ger något resultat, talar för att det är myxödem
det handlar om.

Överdrivna mängder av mucin och mucopolysackarider ställer inte bara till det i huden, utan kan orsaka tröghet i många viktiga inre organ samt i muskler och leder där de kan leda till försämrad rörlighet och
resultera i värk i kroppen.
(Info hämtad från www.hypotyreos.info)
 
Jag hoppas att ni blev lite klokare av denna text?
Mitt ödem finns även i mina slemhinnor. Det har det inte alltid gjort och jag har inte alltid haft myxödem.
Men i maj förra året när jag först sökte till vårdcentralen för att jag blev så sjuk, skulle hon göra en gynundersökning på mig. Hon kunde inte undersöka mig eftersom jag var så svullen inne i slidan, allt var svullet.
 
I många fall räcker det inte med Levaxin, som är den vanliga medicinen för Hypotyreos.
Jag själv sätter hoppet till Lio, som jag snart ska få testa, även om allt verkar dröja! Det känns som dagarna bara segar sig förbi.
 
Jag vet inte riktigt hur intresserade ni är av detta, men det är en stor del av vad jag går igenom nu. En del i min sjukdom. Och något som jag får kämpa med.
Jag har ju som sagt väldigt svår värk, och jag är övertygad om att detta myxödem har en stor del i det, att allt känns svullet invärtes liksom.
 
Visar denna bild igen. Ni kanske ser en svullnad i ansiktet och det korta ögonbrynet.
Det är ett typiskt utseende för en felbehandlad Hypotyreos.
 
Om ni söker egen information, om ni misstänker att ni själva har såhär, eller bara är nyfikna, så bli inte chockade när ni får upp bilder på myxödem, många av dem är extremfall när de varit helt obehandlade i många år.
 
 
Kram till er!

Kommentera här: