Såhär mår jag

En ganska talande bild av hur man kan uppfattas när man inte riktigt orkar.
Jag är egentligen en väldigt social människa, men när orken tryter orkar jag knappt med mig själv.
Det är såklart jättesvårt för andra att förstå och sätta sig in i en sån situation när de inte går igenom liknande själva.
Jag ska göra ett litet försök att förklara mina olika symtom och problem för er. Kanske blir det lättare för er att förstå vad som pågår och kanske är det någon av er som går igenom likande saker.
 
 
 
Symtom/problem jag har:
  • Extrem trötthet, jag sover vanligen 13 timmar per natt och sover oftast någon timme under dagen också. Trots det känner jag mig aldrig utvilad. Jag känner mig energilös och kan inte tänka klart, har t ex svårt att ens koncentrera mig på ett helt tv-program. När jag har en tid att passa är det otroligt svårt att vakna, en väckarklocka räcker inte, min familj får ringa flera gånger för att se till att jag inte somnat om. Känner mig som en zombi.

 

  • Värk i hela kroppen, muskler och leder. T ex när jag går i trappor hörs det hur det knakar i mina leder. Stilla sittande gör att det värker mycket i mina muskler, speciellt i armarna. När jag gör något känns det som jag får mjölksyra i hela kroppen. T ex borsta håret får jag göra i omgångar eftersom jag inte klarar av att hålla händerna uppe så länge. Ett annat exempel är att jag inte klarar av att skriva, för hand eller på datorn, får jag göra i omgångar. Efter några få rader är all energi i armar och fingrar borta.

 

  • Periodvis får jag väldigt ont i mina fötter, känns som kramp i hela fotsulan. När detta inträffar kan jag knappt gå på plant golv. Håller i sig i ungefär en dag varje gång det kommer. Händerna kan ibland stelna i knutet läge och jag måste hjälpa till med den andra handen för att kunna räta ut fingrarna igen. Mycket smärtsamt. Under korta stunder får jag ibland mycket ont i händerna så att jag inte klarar av att använda dem till någonting. Det är mycket korta stunder men är otroligt smärtsamt.

 

  • Humörsvängningar som jag inte kan kontrollera.Orkar inte med de sociala delarna i livet. Ibland har jag dagar då jag istället tycks bli helt "speedad" och kan göra mycket saker under en kortare period någon timme. Efter en sådan period blir alla mina symtom mycket värre under en längre period. Jag kan då behöva vila i flera dagar efter då jag blir så otroligt trött och får mer ont.
 
  • Viktproblem, jag har mycket svårt att gå ner i vikt och hålla vikten. Det spelar egentligen ingen roll vad jag gör eller hur jag äter. Jag kan absolut gå ner litegrann, men vikten stannar inte utan tickar sakta uppåt igen. Jag tror själv att mycket av detta beror på mitt myxödem och såklart bidrar min PCOS till detta också.

 

  • Temperaturregleringen fungerar inte. Jag är varm som en ugn, behöver nästan inte använda ytterkläder vintertid, är så varm "i mig själv". Fryser istället när våren och värmen kommer. Fel i regleringscentrum i hjärnan, hypotalamus. Jag har en mycket låg kroppstemperatur (tempat min basaltemp under längre tid för att kolla), ligger omkring 35-36 grader i min normaltemp. Om jag känner mig febrig och sjuk har jag sällan/aldrig mer än 36,5 grader, någon gång har den varit ca 37 grader, men då mår jag mycket dåligt och är riktigt sjuk i tex influensa.

 

  • Mensrubbningar och utebliven ägglossning. Detta hör såklart ihop med mina könshormoner, som ska utredas snart hoppas jag. PCOS och Hypotyreos är ju båda metabola sjukdomar, alla hormoner i kroppen påverkar ju varandra. Detta ger mig problem så som barnlöshet, mensvärk utan mens, ökad cancerrisk vid utebliven mens.

Jag hoppas att ni får en lite tydligare bild av vad jag går igenom? Förstår såklart att det är jättesvårt att sätta sig in i om man inte genomgår något liknande. Och om ni går igenom liknande/samma sak, dela gärna med er! Skriv en kommentar eller maila mig om ni inte vill skriva öppet. Tillsammans är vi faktiskt starkare!

  
Bild på sköldkörteln, den lilla fjärilen som betyder så mycket! Och min handflata med två förhårdnader som aldrig vill försvinna.
Kram till er!
1 Rebecca:

skriven

Stackare! Jag är dåligt påläst alltså, hur fick du diagnosen? Har du haft det länge eller kom det bara plötsligt? Finns bra medicinering så att du kan må bra igen enl läkare?

2 Sandra:

skriven

Få, vad extremt jobbigt det låter! Min mamma har haft en okänd kronisk sjukdom sedan -99 och har varit sjukpensionär sen dess och inte kunnat arbetat normalt alls. Hon provade att arbetsträna fyra timmar om dagen, men det fungerade helt enkelt inte. Går hon för länge eller står för mycket får hon lida dagen efter och blir liggandes i soffan under större delen av dagen.

Hoppas du vinner kampen med att få tillbaka din ersättning!

3 KMP:

skriven

Helt ofattbart. När jag läser den här texten blir jag väldigt tacksam över att jag får vara frisk och kry. Jag har en relativt lindrig form av PCO men det är peanuts jämfört med dina symptom. Fy sjutton vad jag önskar att du snart får uppleva två mirakel: bli frisk och bli mamma.
<3

Kommentera här: