Pilleripillera

Här är min dosett. I den har jag mina mediciner som jag ska ta dagligen.
Varje morgon tar jag 1 D-vitamin, för jag har brist på det.
Jag tar också en Inderal, som är betablockerare och Sertralin, som är en antidepressiv medicin. (Betablockerare tar jag för att inte få rusning i hjärtat pga. Sertralin)
Och på eftermiddagen tar jag en Inderal till och mitt Levaxin.
Levaxinet har jag ätit sen jag var några dagar gammal och lär väl få äta den livet ut, om inte det blir så att jag får äta T3 eller NDT (NDT är naturligt grissköldkörtel hormon).
Utan dosetten hade jag nog glömt mer än hälften av mina piller!
 
Något som också ska utredas i mitt fall, är om jag ska börja med p-piller.
Det är enbart för att jag ska få en viss regelbundenhet i min mens. Jag får ju inte mens så ofta som ni, senast var i September, så det känns verkligen som det vore dags för längesen.
Hur som helst, jag är rädd för en ökad cancerrisk, som det faktiskt är när man inte blöder ut slemhinnan regelbundet, det kan bli cellförändringar.
Men, så har jag läst och pratat med andra som har just Hypotyreos, att p-piller inte är bra att blanda in mer hormoner (syntetiskt) när man redan har en hormonrubbning.
 
Jag vet ju att p-piller funkar bra för många med PCO(S). Men jag är skeptisk.
Jag ska/kan ju inte bli gravid nu, mest beror det på att jag äter Sertralin, men min kropp är verkligen inte i fas för en graviditet. Jag är en vandrande hormonrubbning!
 
Vad har ni för erfarenheter?
 
Kram till er!
 
1 Louise:

skriven

Hej!

Varför ska/kan du inte bli gravid för att du äter sertralin? Undrar eftersom jag också har pcos och nu har börjat äta sertralin.

Svar: Min endokrinolog har sagt till mig att inte bli gravid under tiden jag äter Sertralin.Det handlade om att det kunde bli mycket missbildningar. Men har din läkare inte sagt något om det, så vill ju inte jag skrämma upp dig. Har du läst i bipacksedeln? Annars råder jag dig att lyssna på din läkare, de ska ju veta bäst.
Kram!
Jennie

Kommentera här: