Varit på Maya!

Denna omgången blev inte riktigt som alla andra...
Redan när mensen slutade, så började jag få massa ägglossningsflytningar, alltså sega, genomskinliga och hala. Tyckte att det var märkligt, men läste lite om det, och det verkade normalt, man kan ju tydligen få de här flytningarna flera dagar innan själva ägglossningen faktiskt är.
 
Hur som helst, igår vaknade jag med mensvärk, det gjorde inte överdrivet ont, men det var så pass så att jag ändå reflekterade över det.
Hade tid för VUL hos Maya på morgonen.
Berättade för Bosse om den hemska mensvärk jag haft innan mensen kom igång denna gången, och hur mycket jag blödde.
Och så sa jag ju att jag även hade som mensvärk igår också.
 
Upp i stolen och in med kameran, och först tittar han på slemhinnan, 8 mm, men inte de där tre skikten som tydligen ska finnas där innan ägglossning. Min var "suddig" beskrev han det.
Sen kollade han på äggstockarna, fanns en äggblåsa som var ca 14 mm, men den var inte rund, utan formad som en åtta ungefär. Och utanför äggstocken fanns vätska.
Så, Bosse var 99% säker på att jag haft ägglossning natten till igår. Alltså på dag 13 ungefär.
Jag hade tre tydliga "tecken" på att det var så. Slemhinnan, som tydligen ser ut som min gjorde, precis efter ägglossning, äggblåsan som börjat "skrumpna ihop", som den tydligen gör, och vätskan bakom äggstocken, som är vätska som funnits inne i äggblåsan som brustit vid ägglossningen.
Och så min "mensvärk" på det då.
Ska ta blodprov den 26 februari, bara då kan jag ju få veta till 100% om jag faktiskt haft någon ägglossning.
 
Igår eftermiddag fick jag riktigt ont långt ner i magen, det sved och högg liksom.
Och som tur var så fick vi till det igårkväll, jag och R, så jag hoppas såklart att det funkar denna gången.
 
Jag frågade Bosse om R's spermier, och han har tagit två prov, och båda har varit bra, så han såg ingen anledning att kolla det igen, det gör han tydligen bara om det finns tveksamheter eller om antalet hade varit dåligt.
 
Det värsta som skulle kunna hända nu, är ju egentligen om det visar sig att jag inte haft någon ägglossning, trots allt.
Jag har lite molvärk långt ner i magen, i mitten typ. Känns som svag mensvärk. Och jag har ju haft ganska ont vid ägglossning också nu de senaste månaderna, så jag hoppas att det varit en bra ägglossning denna månad också, även om den kom tidigare än den gjort innan.
 
Men Bosse sa också att effekten av Pergotime kan sitta kvar till nästkommande månad, alltså att förra månandens Pergotime kan påverka denna månadens, och därför kan kroppen "jobba på lite fortare". Jag vet inte riktigt.
Men dag 13 är väl ganska "normalt" att ägglossa eller? Även om jag gjort det runt dag 19 förut.
Så det är ju nästan en vecka skillnad.
 
Nåja, det går inte att påverka nåt mer nu, bara vänta och se.
Blir ju glad om det funkat denna månaden också, även om den blev lite annorlunda!
 
Dela gärna med er om ni har liknande erfarenheter av Pergotime, och om ni också varit på något VUL där er gyn sett att ni nyss ägglossat.
 
Ikväll ska jag ut med jobbet och avtacka en kollega som ska gå i pension. Så ser fram emot en mysig kväll med god mat :)
 
1 KMP:

skriven

Men, vad spännande :)
Vilken tur att ni hade sex också. Kände du på dig att du kanske hade ägglossning eller hade ni sex ändå helt ovetandes?

Kommentera här: